Głównym celem raportu D1.1. “Lightweight opportunities and partnership competences" było zgromadzenie i przeanalizowanie informacji dotyczących sektorów transportu: motoryzacyjnego, lotniczego, aeronautycznego, morskiego i kolejowego na rynkach pozaeuropejskich, które mogą być interesujące z punktu widzenia dalszych działań projektowych a także przeanalizowanie kompetencji całego konsorcjum z zakresu struktur lekkich (lightweight).
Podjęto decyzję, aby skoncentrować się na trzech sektorach mobilności, gdyż pojawiły się trudności ze znalezieniem szczegółowych informacji na temat struktur „lightweight” dla sektora morskiego, a kompetencje konsorcjum i wiedza na temat tego sektora są ograniczone.
W zakresie lotnictwa i aeronatyki dojrzałe rynki, na których się skupiono, to Japonia i USA. Każdy z tych krajów nieustannie dąży do modernizacji tej gałęzi przemysłu. Stany Zjednoczone są liderem branży lotniczej, jednocześnie są bardzo konkurencyjnym rynkiem. Japonia zaś to światowy lider w produkcji włókna węglowego; ma również rozbudowaną sieć klastrów.
W przypadku regionów mniej rozwiniętych w tym obszarze indyjski rynek kompozytów dla przemysłu lotniczego w nadchodzących latach dostrzeże znaczne możliwości rozwoju zarówno na rynku lokalnym, jak i eksportowym. W regionie Ameryki Łacińskiej Brazylia jest liderem sektora lotniczego, Meksyk jest również krajem rozwijającym tą gałąź przemysłu. Co więcej, Chile jest organizatorem największych targów lotniczych w Ameryce Łacińskiej. Wpozostałej części kontynentu sektor lotniczy nie jest jednak rozwinięty.
W sektorze motoryzacyjnym rynek lekkich materiałów Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Północnej był największy w 2015 r. i przewiduje się, że pozostanie liderem do 2026 r. Japonia i USA należą do najważniejszych graczy w swoim regionie w tym sektorze, jednak rynki te są bardzo konkurencyjne. Indie są rynkiem szybko rozwijającym się, ale mniej dojrzałym niż Japonia i USA. W Ameryce Łacińskiej Brazylia jest dominującym producentem kompozytów z włókien węglowych i szklanych.
W przypadku sektora kolejowego rynki amerykański i japoński z ograniczoną liczbą globalnych graczy są również niezwykle konkurencyjne. To samo dotyczy Indii, które są bardzo rozwiniętym rynkiem w sektorze kolejowym. W Brazylii ta gałąź przemysłu aktualnie rozwija się dość dynamicznie. Popyt na nowe lekkie materiały i technologie będzie wówczas wzrastał, co może być szansą na rozkwit naszej europejskiej marki w tym regionie. Jeśli chodzi o Bliski Wschód, niewiele jest informacji na temat struktur lekkich, poza Katarem i Arabią Saudyjską, które prowadzą wiele projektów w tej dziedzinie.
W drugim etapie prac nad raportem dokonano identyfikacji i analizy podstawowych kompetencji konsorcjum ELCA w zakresie struktur lekkich. Po przeanalizowaniu danych z pięciu klastrów biorących udział w projekcie stwierdzono, że w zakresie lekkich materiałów konsorcjum opracowuje i produkuje glównie polimery, kompozyty z osnową polimerową oraz stopy metali (głównie stopy aluminium, stopy tytanu i stal o wysokiej wytrzymałości). Jeśli chodzi o sektory docelowe, konsorcjum ma wpływ na mobilność, przemysł i energię. W sektorze mobilności główna wiedza specjalistyczna koncentruje się na lotnictwie, motoryzacji i kolei.
Konsorcjum ELCA posiada zaawansowane kompetencje w zakresie produkcji przemysłowej, w szczególności w zakresie skalowania i łączenia części, montażu i funkcjonalizacji materiałów. Jest to szczególnie istotne w przypadku stali i stopów aluminium o wysokiej wytrzymałości, inżynieryjnych i spienionych polimerów oraz kompozytów z osnową polimerową. Zidentyfikowano również główne wyzwania związane z łańcuchem wartości: recykling, separację lekkich materiałów, cenę, możliwości inwestycyjne i ich funkcjonalizację.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu. Dokument dostępny jest na oficjalnej stronie internetowej projektu ELCA internationalization w zakładce DOWNLOAD lub pod tym linkiem.