facebook
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.
Projekt ELCA: raport "Lightweight opportunities and partnership competences"
2021-08-04 08:12:13
Miło nam poinformować, że raport z pierwszych zadań projektowych D1.1.“Lightweight opportunities and partnership competences" jest już dostępny. Zachęcamy do zapoznania się z jego krótkim podsumowaniem.

Głównym celem raportu D1.1. “Lightweight opportunities and partnership competences" było zgromadzenie i przeanalizowanie informacji dotyczących sektorów transportu: motoryzacyjnego, lotniczego, aeronautycznego, morskiego i kolejowego na rynkach pozaeuropejskich, które mogą być interesujące z punktu widzenia dalszych działań projektowych a także przeanalizowanie kompetencji całego konsorcjum z  zakresu struktur lekkich (lightweight).

Podjęto decyzję, aby skoncentrować się na trzech sektorach mobilności, gdyż pojawiły się trudności ze znalezieniem szczegółowych informacji na temat struktur „lightweight” dla sektora morskiego, a kompetencje konsorcjum i wiedza na temat tego sektora są ograniczone.

W zakresie lotnictwa i aeronatyki dojrzałe rynki, na których się skupiono, to Japonia i USA. Każdy z tych krajów nieustannie dąży do modernizacji tej gałęzi przemysłu. Stany Zjednoczone są liderem branży lotniczej, jednocześnie są bardzo konkurencyjnym rynkiem. Japonia zaś to światowy lider w produkcji włókna węglowego; ma również rozbudowaną sieć klastrów.

W przypadku regionów mniej rozwiniętych w tym obszarze indyjski rynek kompozytów dla przemysłu lotniczego w nadchodzących latach dostrzeże znaczne możliwości rozwoju zarówno na rynku lokalnym, jak i eksportowym. W regionie Ameryki Łacińskiej Brazylia jest liderem sektora lotniczego, Meksyk jest również krajem rozwijającym tą gałąź przemysłu. Co więcej, Chile jest organizatorem największych targów lotniczych w Ameryce Łacińskiej. Wpozostałej części kontynentu sektor lotniczy nie jest jednak rozwinięty.

W sektorze motoryzacyjnym rynek lekkich materiałów Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Północnej był największy w 2015 r. i przewiduje się, że pozostanie liderem do 2026 r. Japonia i USA należą do najważniejszych graczy w swoim regionie w tym sektorze, jednak rynki te są bardzo konkurencyjne. Indie są rynkiem szybko rozwijającym się, ale mniej dojrzałym niż Japonia i USA. W Ameryce Łacińskiej Brazylia jest dominującym producentem kompozytów z włókien węglowych i szklanych.

W przypadku sektora kolejowego rynki amerykański i japoński z ograniczoną liczbą globalnych graczy są również niezwykle konkurencyjne. To samo dotyczy Indii, które są bardzo rozwiniętym rynkiem w sektorze kolejowym. W Brazylii ta gałąź przemysłu aktualnie rozwija się dość dynamicznie. Popyt na nowe lekkie materiały i technologie będzie wówczas wzrastał, co może być szansą na rozkwit naszej europejskiej marki w tym regionie. Jeśli chodzi o Bliski Wschód, niewiele jest informacji na temat struktur lekkich, poza Katarem i Arabią Saudyjską, które prowadzą wiele projektów w tej dziedzinie.

W drugim etapie prac nad raportem dokonano identyfikacji i analizy podstawowych kompetencji konsorcjum ELCA w zakresie struktur lekkich.  Po przeanalizowaniu danych z pięciu klastrów biorących udział w projekcie stwierdzono, że w zakresie lekkich materiałów konsorcjum opracowuje i produkuje glównie polimery, kompozyty z osnową polimerową oraz stopy metali (głównie stopy aluminium, stopy tytanu i stal o wysokiej wytrzymałości). Jeśli chodzi o sektory docelowe, konsorcjum ma wpływ na mobilność, przemysł i energię. W sektorze mobilności główna wiedza specjalistyczna koncentruje się na lotnictwie, motoryzacji i kolei.

Konsorcjum ELCA posiada zaawansowane kompetencje w zakresie produkcji przemysłowej, w szczególności w zakresie skalowania i łączenia części, montażu i funkcjonalizacji materiałów. Jest to szczególnie istotne w przypadku stali i stopów aluminium o wysokiej wytrzymałości, inżynieryjnych i spienionych polimerów oraz kompozytów z osnową polimerową. Zidentyfikowano również główne wyzwania związane z łańcuchem wartości: recykling, separację lekkich materiałów, cenę, możliwości inwestycyjne i ich funkcjonalizację.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu. Dokument dostępny jest na oficjalnej stronie internetowej projektu ELCA internationalization w zakładce DOWNLOAD lub pod tym linkiem.

 

 
"The content of this article represents the views of the author only and is his/her sole responsibility; it cannot be considered to reflect the views of the European Commission and/or the European Innovation Council and SMEs Executive Agency (EISMEA) or any other body of the European Union. The European Commission and the Agency do not accept any responsibility for use that may be made of the information it contains."
 
                  


Do pobrania: ELCA_logo.jpg, EU_COSME_Programme_color_PL.png, ELCA - mapa.png, The official article - D1.1. part2.png,

OUR PARTNERS